دانستنی های تجارت ایران

هر آن چه که درباره شرکت های فعال در حوزه تجارت باید یدانید.

دانستنی های تجارت ایران

هر آن چه که درباره شرکت های فعال در حوزه تجارت باید یدانید.

  • ۰
  • ۰

وقتی که می خواهید حقوق خود را از کسی مطالبه کنید، پیش از تنظیم دادخواست می توانید با تنظیم اظهارنامه مطالبه خود را از فرد مورد نظر انجام دهید. با این کار امکان این وجود دارد که بدون اقامه دعوی حقوقی به حق خود برسید.

نکات مهم مربوط به تنظیم اظهارنامه قضایی

برای تنظیم یک اظهارنامه در گذشته افراد باید فرم های مخصوصی که مراجع قضایی در اختیار افراد می گذاشتند را پر می کردند و از این طریق اظهارات خود را به طرف مقابل می رساندند. اما در حال حاضر این کار از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی انجام می شود. در نوشتن اظهارنامه باید دقت بسیاری به خرج داد زیرا اظهارنامه از سوی مراجع قضایی کاملا قابل اتکاست و دلیل مثبته به شمار می رود. پس اگر در آن اظهاری درج کنید که از سوی قاضی به عنوان اقرار شناخته شود می تواند به ضرر شما تمام شود.

تنظیم اظهارنامه

همچنین باید توجه کنید در تنظیم اظهارنامه از به کار بردن الفاظ تهدیدآمیز خودداری کنید. زیرا به کاربردن چنین الفاظی می تواند جرم شناخته شود و باعث دردسر شما شود. اگر می خواهید طرف مقابل را تحت فشار قرار دهید، بهتر است در انتهای نامه بیان کنید که در صورت عدم پاسخ به مطالبه، حق هرگونه اقدام قانونی را برای خود محفوظ می دانید. به این صورت دیگر خطر اعلام جرم علیه شما وجود ندارد.

نکته بسیار مهم دیگر در نگارش اظهارنامه این است که باید ادب و نزاکت را در خطاب قرار دادن طرف مقابل خود و دادگاه رعایت کنید. اگر متن نامه خلاف نزاکت شناخته شود ممکن است دادگاه از ابلاغ نامه خودداری کند.

در حال حاضر برای تنظیم و ابلاغ اظهارنامه، از طریق الکترونیکی اقدام کنید. برای این کار باید به سامانه خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و اقدام به تنظیم اظهارنامه کنید. همچنین پیگیری نتیجه اظهارنامه نیز از این درگاه انجام خواهد شد. البته از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز می توانید برای تنظیم اظهارنامه اقدام کنید.

 

  • ۹۹/۱۲/۰۴
  • fidaxo learn

تنظیم اظهارنامه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی